pondelok 15. októbra 2012

Prečo dávam očkovať

Za posledné dni vo mne dozreli všetky argumenty, takže je čas nejako ich zrozumiteľne sformulovať.
Pri Malom som očkovanie neriešila. Dostal všetky vakcíny načas a bez komplikácií. Slečne po prvom očkovaní (TBC) dvakrát otvárali zhnisané ramienko, a tak som sa o túto tematiku začala zaujímať viac. Čo som sa dozvedela, ma veľmi nepotešilo. Až vtedy som totiž zistila, aká hystéria sa deje okolo povinného očkovania. V istej diskusii som dokonca čítala vyjadrenie, že by dotyčná diskutujúca dala zavrieť všetky pseudomatky, ktoré ešte stále nechávajú takto ukrutne ubližovať vlastným deťom... Po zrelej úvahe a preštudovaní všetkého dostupného z oboch strán som dospela k nasledovnému:
1. Svoje deti dám očkovať už len kvôli takýmto sfanatizovaným osobám (a nie je ich málo), vďaka ktorým nie je vylúčené, že tu o nejaký čas znova neprepukne epidémia nebezpečných chorôb. Kto má pocit, že ide o zopár vyrážok a zvýšenú teplotu, nech sa oboznámi s tým, ako sa zomiera na záškrt.
2. "Veď sú to len vyrážky." Nuž, v detstve možno rubeola a osýpky majú ľahší priebeh. No kto komu zaručí, že tieto choroby dostanú nezaočkovaní jedinci ako deti? Je známe, že priebeh týchto ochorení v dospelosti je oveľa ťažší, s oveľa väčším rizikom iných komplikácií. Napríklad osýpky u chlapcov v postpubertálnom veku môžu zapríčiniť neplodnosť, a to nehovorím o riziku nákazy u tehotných žien, kde každá z týchto chorôb môže mať fatálne následky. Nuž, svoje deti chcem toho ušetriť.
3. "Očkovanie spôsobuje autizmus, či cukrovku." Nebudem sa tu oháňať dôkazmi, kto aké výsledky sfalšoval. Ide o to, že očkovanie, podľa toho, ako to chápem (nielen) ja, môže snáď tieto stavy spustiť, nie vyvolať. Musí ísť teda o dieťa s genetickou predispozíciou, kde atak na imunitný systém v podobe očkovania môže byť potenciálnym spúšťačom (rovnako však ako ním môže byť povedzme silnejšia angína). 
4. "S očkovaním treba počkať a nezaťažovať taký malý organizmus." Akokoľvek čudne to znie, batoľatá majú odolnejší imunitný systém ako staršie deti a dospelí. Veď či neboli takmer všetky deti zdravé ako repy, než prišli do kolektívu? To potom ich treba očkovať, keď ich imunite dáva zabrať takmer každý týždeň nejaký iný infekt, keď vybrali toľko antibiotík a keď vysoké percento z nich chodí k imunológovi?
5. "Očkovanie je len biznis." Niektorí idú ešte ďalej a dôverujú konšpiračnej teórii, podľa ktorej sú nebezpečné vakcíny cieleným nástrojom na depopuláciu. Lenže aj to je na hlavu. Nie je skôr pravdepodobnejšia teória, podľa ktorej sa svetom zrazu začne šíriť davová hystéria okolo očkovania, aby sa umelo vyvolal návrat rozsiahlych epidémií (ako sa to lokálne už deje napr. vo Francúzsku a Veľkej Británii), ktoré v konečnom dôsledku zlikvidujú naraz oveľa väčšie percento populácie? Apropo, vakcíny. Keby tak rozhorčené matky vedeli, akým hnusom boli v detstve očkované ony, možno by sa v hneve obrátili na vlastných rodičov. V minulosti sa očkovalo živými vakcínami, kde reakciou mohlo byť aj ochorenie samotné - napríklad obrna. 
Suma sumárum, ak je dieťa zdravé, nereaguje neštandardne na akúkoľvek záťaž imunitného systému (febrilné kŕče pri horúčke, napríklad), ak netrpí na iný postih alebo ochorenie, s ktorým sa ich organizmus vyrovnáva, ak nie je predčasne narodené, či nie je u neho známa genetická záťaž, nie je dôvod, aby sa matky vyhýbali očkovaniu. 
Slečnu som nechala pred týždňom a pol zaočkovať onou povinnou inkriminovanou MMR vakcínou. Nadávala som si, že okolo toho toľko viem, lebo som sa napriek všetkému bála. Nevedieť je niekedy lepšie. Lenže som bola presvedčená, že robím pre ňu podľa uváženia to najlepšie. Reakcia zatiaľ žiadna, ak nerátam prvé dva dni zväčšenej únavy a mrzutosti. 
Viem, že aj ženy, ktoré nedávajú deti očkovať, sú presvedčené, že robia pre svojho miláčika to najlepšie. Akurát ma niekedy hnevá tá blahosklonná nadradenosť a neochota pripustiť, že sa môžu aj mýliť a že na ich omyl v konečnom dôsledku nemusia doplatiť iba ich deti...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára