utorok 3. januára 2012

"Cede Mekvin dva"

Náš prvorodený je automobilový fanatik. Odmalička mu oči zasvietili ako baterky, len čo sa v jeho blízkosti vyskytlo niečo so štyrmi kolesami a motorom. Jeho vášeň veľmi uľahčuje situáciu tomu, kto mu chce nejako urobiť radosť. Stačí k tomu angličák za päťdesiat centov: Malý ho v ten deň rozhodne nepustí z rúk, bude s ním spať (podotýkam, že v zabalenom stave) a až na druhý deň si ho slávnostne vybalí. Nič to, že ich má plné dve škatule...
Preto nečudo, že ho pred dávnym časom uchvátil príbeh Autá 1. Moderná animovaná rozprávka, ktorá má síce ďaleko k naivnému romantickému Bambimu alebo klasickej Snehulienke, ale predsa má niečo do seba. Tento pomerne priamočiary príbeh o tom, ako jedna arogantná celebrita dostala lekciu z pokory, je totiž moderným spôsobom milý a hlavne zrozumiteľný aj nižšej vekovej kategórii.
A tak keď sa dostalo k mojim ušiam, že sa pripravuje pokračovanie, tušila som dve skutočnosti: a) že náš maniak zatúži celým svojím srdcom zhliadnuť ho, b) že ako všetky pokračovania komerčne úspešných príbehov bude aj tento stáť za starú bačkoru. Môj odhad bol v oboch bodoch stopercentne správny.
Detskej túžbe, vyjadrenej aj písomne, sme vyhoveli. Malý bol nadšený. Ja nie.
Podľa mňa je škandál sľubovať v upútavke "zábavu pre celú rodinu" a potom nechať dieťa sledovať akčnú animovanú paródiu na Jamesa Bonda. Rýchlo sa striedajúce scény, neskutočné množstvo nových postáv a gagov, ktoré oceniť niekedy nestíha ani dospelý. Navyše sa v tomto filme strieľa, veci vybuchujú, agenti sú mučení a skrátka, je v ňom na môj vkus príliš veľa "akcie". Celkom rada by som si pozrela výsledky štatistiky, ktorá by zisťovala, od akého veku malí diváci bez vysvetlenia pochopili hlavnú zápletku s alternatívnym palivom. A ešte jedna odbočka k tomu mraku nových postáv. To zas budú mať rodičia robotu vysvetliť malým nadšencom, že nemôžu mať všetkých Finnov, Frančeskov, Jeffov, Miguelov, Raulov, Acerov, Gremov, atď., každého minimálne za 6 eur kus!
Kupodivu, Malý mnohé veci (našťastie) nevníma. Som si viac-menej istá, že nepochopil ani hlavnú zápletku. Má postavy rozdelené na dobrých a zlých; tí zlí chcú ublížiť dobrým a tí dobrí sa zas snažia pochytať zlých. Má obľúbených niekoľko scén (týkajúce sa väčšinou pretekov), a tie si rád púšťa dokola. Násilie si neuvedomuje v takej miere ako ja a akčné scény ho zjavne nefascinujú. Slovník sa mu obohatil o výrazy ako "špeciálny agent, Britská tajná služba a Grand prix". (Vždy lepšie ako keď svoju sestru nežne oslovil "ty malej modrej šmejde" - výrazivo prebraté z naoko nevinného príbehu o Šmolkoch.)
Končím svoju recenziu na vianočný darček. Príbeh Autá 2 ma neoslovil. Teší ma akurát to, že náš syn je ešte dosť naivná trúbka na to, aby niektoré neadekvátne časti príbehu mohli na ňom napáchať viditeľnú škodu.

1 komentár:

  1. Tak to DVD by chtěl určitě i Jenda, ale mně se nelíbila ani jednička.

    OdpovedaťOdstrániť