sobota 3. septembra 2011

O Mr Beanovi a počítačovej zručnosti

Musím sa podeliť o dnešné dvojaké ohromujúce zistenie. A dobre som sa pritom pobavila.
Rastie nám doma počítačovo gramotný jedinec. Má päť rokov a erudovane používa výrazy ako "stiahnuť na lištu", "stiahnuť z internetu", či "stlačiť enter a eskejp." Dokáže si spustiť rozprávku. Dokáže si v prehliadači cez "obľúbené" vyhľadať svoju autíčkovú hru. Dokáže si obraz zmenšiť, aj dať na veľkú obrazovku. No dnes ma úplne dostal, keď mi oznámil, že si ide pustiť Mr Beana na internete. Myslela som si, že blafuje. Neblafoval. O chvíľu s ohromením počujem, že mu fakt ide video na Youtube.
"Ukáž mi, ako si to urobil!" vyzývam ho omráčene.
"Jednoducho," mávne rukou päťročný IT macher a predvedie mi to. Klikne na Explorer a do Googla jedným prstom vyťuká "MISTRBIN". Stlačí enter. Ajhľa! V ponuke sú aj videá na Youtube. Nič ľahšieho. "Vidíš?" pyšne sa predvádza môj potomok. 
Neverím vlastným očiam. Ohromuje ma po prvé to, s akou samozrejmosťou prešiel jednotlivými krokmi (gúgliť ho teda fakt nikto u nás neučil!) a po druhé ma fascinuje zistenie, že kompjuter jeho drastický fonetický prepis zbaštil. Fajn. Nabudúce si môžem skúsiť vyhľadať informácie o "céesíňújork", alebo "lecdéns". Futbaloví priaznivci môžu zadať napríklad "čémpionšip" a záujemcovia o americkú politiku môžu skúsiť trebárs "džórdžbuš". 
Fascinujúce. 
Keď som sa vydávala, digitálne fotoaparáty boli hudbou budúcnosti. Prežila som väčšiu časť života bez mobilu. Pred počítačom mám rešpekt a zvládam skutočne iba nevyhnutnú obsluhu. Zato dnešný drobizg akoby sa narodil s manuálom na hard disku a s myšou v ruke.
Fascinujúce!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára